Scroll

De opkomst van de platformeconomie

25 08 2022

In een speciale editie van de Spotlight gaan we in onze toekomstvisie van het Platform van de Stad. Maar om de achterliggende gedachte te begrijpen is het belangrijk om de context te kennen. Terwijl vroeger machtige taxidiensten, fysieke reisbureaus en drukke videotheken het straatbeeld bepaalden, is de de economie – en daarmee de samenleving – de afgelopen jaren in razendsnel tempo veranderd. Digitalisering heeft platformisering mogelijk gemaakt, maar wat houdt dat precies in?

 

 

Platformisering

 

De overgang van een een top-down naar een bottom-up economie is het best te illustreren met een voorbeeld. Neem de distributie van muziek. Voorheen was de radio voor artiesten een essentieel medium om nieuwe singles te promoten. DJ’s (met achter de schermen natuurlijk de platenbonzen) bepaalden wat er gedraaid werd en hadden daardoor grote invloed op wat een hit werd en wat een flop.

 

 

Tegenwoordig kunnen we ons dit nauwelijks meer voorstellen. Spotify, Deezer, en soortgelijke apps zijn wars van deze lineaire programmering. Op basis van jouw luistergeschiedenis, zoekgedrag en overige voorkeuren stellen zij gepersonaliseerde afspeellijsten samen. Wanneer je een zelf opgezet album hebt afgeluisterd wordt automatisch een nieuw nummer voorgeschoteld dat waarschijnlijk in jouw straatje ligt. Een perverse consequentie hiervan is dat artiesten nummers steeds meer op elkaar laten lijken (The Economist analyseerde deze tendens onder de noemer “Don’t bore us, give us the chorus“), maar al met al is de gebruiker enorm tevreden. De meeste gebruikers willen niet meer terug naar lineaire programmering. 

 

 

 

Na de lancering van muziekstreaming willen de meeste gebruikers niet meer terug naar lineaire programmering

 

 

Slimme algoritmes

Of het nu gaat om muziekstreaming, sociale netwerken, of een taxiritje: platformen zorgen er met hun slimme algoritmes voor dat vraag en aanbod effectiever en efficiënter aan elkaar worden gekoppeld. Natuurlijk heeft dit ook nadelige neveneffecten, zeker in de beginfase, maar het zou zonde zijn om het kind met het badwater weg te gooien. Mits goed ontworpen, kan platformisering zorgen voor grotere keuzevrijheid, betere dienstverlening en lagere prijzen voor de consument.

 

 

Daarom geloven wij in bottom-up besluitvorming, waarbij data over gedrag en voorkeuren via algortimes zorgt voor een gepersonaliseerde stad. De ingrediënten zijn hetzelfde: de ontwikkeling van een platform waarbij data over gebruik samenkomt met algoritmes en gebruikers. Meer weten over dit onderwerp? Lees dan de volledige Spotlight of neem contact op met onze CIO Walter Bokern.

Delen
Back to top
Springco’s Spotlight