Scroll

Springco jarig: de afgelopen zes jaar

12 08 2021

Hoewel Springco graag meegaat met de nieuwste technologieën en het vizier dus altijd toekomstgericht staat, ontkomen we er niet aan toch ook ietwat melancholisch terug te kijken op wat de afgelopen zes jaar ons gebracht heeft. Vandaar dat we onze founder Gert Jan Hagen met een doos tissues binnen handbereik vroegen naar zijn inspiratie en de ontstaansgeschiedenis van Springco.

 

 

First of all, wat is er eigenlijk zo tof aan urban analytics?

 

Toen ik in de jaren 80 bedrijfskunde studeerde, werd ik gegrepen door het vak Operations Research (OR). Dit vakgebied, ook wel besliskunde genoemd, richt zich op de toepassing van wiskundige technieken en modellen om processen binnen organisaties te verbeteren of te optimaliseren. Complexiteit wordt tot de essentie teruggebracht en vervat in wiskunde en statistiek. Vervolgens kan de beste oplossing worden gevonden en worden omgezet in beleid. Deze vertaalslag van werkelijkheid naar model en van model naar werkelijkheid is voor mij de schoonheid van data-wetenschap.

 

 

En hoe kwam je er vervolgens bij om Springco op te richten?

 

In het eerste decennium van deze eeuw veranderde het landschap van consumentenonderzoek. Incidentele metingen en bevragingen maakten plaats voor meer en meer data over keuzen die consumenten maakten. De data werden een weerspiegeling van de werkelijkheid van de samenleving. Door wiskundige modellering zouden problemen voorgoed kunnen worden opgelost. Wanneer we van iedereen de voorkeuren en het gedrag kennen, kunnen we een stad maken waarin meer mensen meer tevreden zijn. Dat was mijn overtuiging in 2015 en gedurende de eerste zes jaar van deze onderneming ben ik daarin meer en meer gesterkt. Dit vraagstuk was de start van Springco Urban Analytics.

 

 

 

Voordat Springco naar het HIG verhuisde hield het kantoor in het WTC, waar Gert Jan je in deze video rondleidt

 

 

In de jaren die volgden, nam onze expertise op het gebied van datascience snel toe. Rechtstreeks vanuit de collegebanken bij de opleidingen datascience, natuurkunde, econometrie, psychologie en geografie verrijkten nieuwe collega’s Springco met artificial intelligence en machine learning om in veel grotere datasets patronen te ontdekken en beter en preciezer ontwikkelingen te voorspellen.

 

 

Op welk eindproduct ben je het meest trots?

 

Tsjonge, dat is een lastige vraag. Ons team is continue bezig met razend interessante productieontwikkelingen. Maar een van de producten die we hebben ontwikkeld en die – in ieder geval bij mij – tot de verbeelding spreekt is ons Automated Valuation Model (AVM). Op basis van een continue instroom van de gegevens van alle te koop gezette woningen, trainen we ons AVM, waarmee we iedere woning in Nederland wekelijks waarderen.

 

 

Dit doen we niet vanuit de behoefte om de taxatiemarkt te veroveren, maar vanuit de overtuiging dat de prijs van de woning een reflectie vormt van het menselijk gedrag. Uit de data leren we wat mensen belangrijk vinden. Deze kennis vormt de basis voor de volgende stap: het bouwen van betere steden.

 

 

Deze blog is onderdeel van een speciale verjaardagseditie van Springco’s Spotlight, die deze maand geheel in het teken staat van… onszelf! 

Delen
Back to top

Springco gebruikt cookies

We vinden privacy belangrijk. We gebruiken uitsluitend cookies die noodzakelijk zijn voor het juist functioneren van onze website en het meten van het aantal bezoekers. U kunt de cookies ook weigeren en verder gaan. Lees onze privacyverklaring.
Springco’s Spotlight