Scroll

Walter Bokern versterkt Springco als CIO

10 03 2021

Per maandag 8 maart heeft Walter ons team versterkt. Als CIO (Chief Information Officer) zal hij een belangrijke rol gaan spelen in de verdere ontwikkeling van data science binnen Springco. In deze blog stelt hij zich aan jullie voor.

 

 

Van witgoed naar vastgoed, hoe zit dat?

 

Ik heb na mijn studie bedrijfskunde eerst bij ITDS Business Consultants en fintech Recharge gewerkt. Vervolgens kwam ik bij Coolblue terecht, waar ik de afgelopen jaren verantwoordelijk was voor de aansturing van data-analisten van de commerciële teams en de operationele afdelingen (zoals de bezorgdienst en het magazijn). Nu lijkt het misschien een flinke overgang van het bezorgen van witgoed naar gebiedsontwikkeling, maar toch denk ik dat er genoeg raakvlakken zijn. Zo gaat Springco uit van de uniciteit van mensen, en is het daarom continue op zoek naar de voorkeuren van bewoners. Bij Coolblue waren we ook altijd bezig met de wensen van de consument. En of het nu om de aanschaf van een specifieke droger of om de keuze voor een bepaald woningtype gaat: beide beslissingen kunnen worden voorspeld door het vinden van patronen in data en het aanscherpen van algoritmes.  

 

 

 

Walter is niet de enige bij Springco die betoverd is door de schoonheid van Rotterdam  

 

 

Wat heeft je interesse in steden gewekt?

 

Mijn interesse voor steden is ontstaan toen ik zo’n tien jaar geleden in Rotterdam kwam wonen. Ik vond de stad iets magisch. Het heeft voor mij altijd synoniem gestaan voor kansen, diversiteit, creativiteit en avontuur. Die interesse is omgeslagen in een fascinatie over Jane Jacobs. Ik vind het fascinerend hoe iets kleins als een stoep of het feit dat we in Nederland geen hypermarchés hebben zorgt voor meer beweging en sociale cohesie in een buurt. Dit is ook meteen wat ik het meest boeiend vind aan stedenbouw: hoe een abstracte verzameling van factoren hele concrete impact heeft op zoveel levens. Juist omdat het heel abstract kan zijn, zie ik veel toegevoegde waarde in data. Data is voor mij een taal, een manier om naar de wereld om ons heen te kijken en die beter te begrijpen. Volgens mij zit er heel veel potentie in data om juist die abstracte verzameling van factoren en de impact die het heeft op ons beter te begrijpen.

 

 

En waarom heb je voor Springco gekozen?

 

Ik kwam bij jullie terecht via partner Rebel. De visie en energie van Springco spraken me meteen aan. Ik merkte dat we op dezelfde manier kijken naar veranderingen in de wereld om ons heen en ik merkte dat we dezelfde drive hadden om maatschappelijke impact te maken door betere steden te bouwen. Binnen Springco zal ik me voornamelijk focussen op de ontwikkeling van het Platform van de Stad. Door digitalisering zien we de samenleving veranderen van top-down naar bottom-up. Waar eerst grote bedrijven in ivoren torens voor ons besloten wat we moeten doen en consumeren, zien we dat die macht nu steeds meer bij onszelf ligt. In plaats van lineaire programmering op de radio, wil je veel liever je op maat gemaakte afspeellijsten van Spotify. Op dezelfde manier kijken wij naar gebiedsontwikkeling. De tijden van top-down besluitvorming zijn voorbij. Via het Platform van de Stad willen we ervoor zorgen dat het gedrag en de voorkeur van inwoners bepaalt hoe een stad eruit komt te zien.’ 

Delen
Back to top
Springco’s Spotlight