Scroll

Wat heeft 2021 in petto voor de plinten van onze gebouwen?

07 01 2021

Het is – Black Friday niet meegerekend – alweer even geleden dat volle winkelstraten schering en inslag waren in onze dorpen en steden. Door het vele bestellen werd de webshop van kledingzaken van groter belang dan hun etalage, en door het massale thuiswerken zagen broodjeszaken in financiële centra hun omzet kelderen. Maar ook vóór de coronacrisis waren er al disruptieve ontwikkelingen zichtbaar die nu in een stroomversnelling terecht zijn gekomen. Hoe gaat de invulling van de plint veranderen in 2021?

 

Retail

Ondanks de successen van supermarkten, doe-het-zelf-winkels en electronicazaken, werd retail hard geraakt door de coronacrisis. Vooral kleding- en schoenenwinkels hadden het moeilijk. Wie investeert in een nieuw (mantel)pak, wanneer dat niet nodig is binnen de dress code van Zoom en Teams? Als fysieke winkels de deuren mochten openen, werden zij vooral doelgericht bezocht om producten af te halen of te testen. Sectorexperts verwachten dat consumentengedrag blijvend zal veranderen na de coronacrisis: online bestellen wordt langzamerhand de norm. Maar als de retailsector zich aan weet te passen, door fysieke winkels meer in te richten op ervaringen en deze te combineren met een sterke online aanwezigheid, kunnen een hoop winkelsluitingen en daarmee leegstand worden voorkomen. Toch gaan we door toekomstige faillissementen een heleboel winkelketens niet meer terug zien in de plint.

 

 

 

 

Horeca

Het zal geen verrassing zijn dat veel horecabedrijven de coronacrisis niet gaan overleven, maar wat betekent dit voor de plint? De enorme groei van maaltijdbezorging zal het horecalandschap blijvend veranderen. Zogenaamde ‘dark kitchens’ die opduiken in de VS en puur zijn ingericht op online bestellingen zullen ook hier worden opgezet. Een vergelijkbare trend is die van ‘seatless restaurants’, waar klanten eten afhalen dat ze in een app hebben besteld. Deze afhaalconcepten zullen naar alle waarschijnlijkheid dominanter worden in de plint. Ook wordt een opkomst van pop-up restaurants verwacht. Dit zijn tijdelijke concepten waarin chef-koks iets nieuws uitproberen en flink wordt ingezet op marketing. We zullen in 2021 nog minder zelf gaan koken, maar horecabedrijven moeten meegaan in de tijd om hiervan te kunnen profiteren. Ook supermarkten zien deze trend en bieden allerlei dagverse maaltijden aan in hun nieuwe winkelformules.

 

Leisure

Dit is eigenlijk een te brede categorie om in het geheel te behandelen, met commerciële en niet-commerciële voorzieningen in de sectoren sport & recreatie, cultuur, wellness, uitgaan/entertainment en attracties. Toch is er een gemene deler: het zijn echte publiekstrekkers. De coronacrisis heeft ze slechts tijdelijk de wacht toegezegd, zo is de verwachting. Culturele voorzieningen, zoals theaters en ateliers, zorgen niet alleen voor een levendige plint, maar ook voor meer klandizie in omliggende retail- en horecazaken. Ook sportscholen en yogastudio’s, die steeds vaker vertegenwoordigd zijn in de plint, kunnen goed gecombineerd worden met een sapjesbar of een gezondheidswinkel. Nieuw in Nederland zijn privé-bioscopen, waar je met je vriendengroep ‘on demand’ een film op het grote doek kan kijken. Dit past in de trend van gepersonaliseerde kwaliteit, waar steeds meer consumenten naar op zoek zijn.

 

Meer dan de som der delen

Om leegstand te voorkomen en plinten levendig te houden, moeten retail, horeca en leisure elkaar goed aanvullen. Daarbij moet de invulling van de plint goed passen bij bewoners (en bezoekers) en een aanvulling zijn op het huidige aanbod in de omgeving. Maar hoe bepaal je dat? Springco Urban Analytics ontzorgt ontwikkelaars bij plintprogrammering. Omdat wij van elk adres in Nederland vraag en aanbod (bewoners/bezoekers en huidige voorzieningen) in beeld hebben en daarnaast weten welke (combinaties van) concepten in het verleden hebben gewerkt, kunnen wij op laagdrempelige wijze een aantal kansrijke invullingen voorstellen. Opdat onze plinten levendig blijven!

 

Neem contact op met onze consultant Tijn Croon om hier meer over te weten te komen.

Delen
Back to top
Springco’s Spotlight