Scroll

Woningmarkt MRDH: Prijzen dalen snelst op meest bereikbare plekken

15 12 2020

In oktober organiseerden wij twee online kennissessies over mobiliteit in de wijk van de toekomst. Een grote groep enthousiastelingen hoorde daarin meer over de laatste mobiliteitstrends, hoe je leefstijl de keuze voor een modaliteit kan verklaren en de totstandkoming van onze voorspellingen van autobezit (waardoor de parkeernorm vaak omlaag kan). Tijdens de voorbereiding op deze kennissessie doken wij zoals wel vaker in de data, om de aanwezigen van de nieuwste inzichten te voorzien. En die analyses bleken geen verspilling van tijd.

 

In onze eigen achtertuin, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, was namelijk iets interessants aan de hand. Jarenlang werd bereikbaarheid gezien als één van de belangrijkste facetten van nieuwe projectontwikkeling. Woningen moesten niet alleen te bereiken zijn met de auto, maar juist ook met het openbaar vervoer. Kenniswerkers zouden in de ene stad moeten kunnen wonen terwijl zij in de andere stad werkzaam waren. Door veel woningen te realiseren naast multimodaal bereikbare stations zou deze visie bewerkstelligd worden. Maar zoals bij zoveel dingen schudt de coronacrisis ook deze denkwijze op: momenteel heb je geen trein nodig om van huis naar kantoor te komen. En die gedragswijziging leidt nu tot een kentering op de woningmarkt, zo blijkt uit onze data-analyse.

 

Vraagprijsontwikkeling in verschillende mobiliteitsmilieus

Wij hebben voor de gehele MRDH verschillende mobiliteitsmilieus in beeld gebracht, van multimodaal bereikbare stadscentra (TOD-locaties) tot landelijke autogebieden. Tegelijkertijd houden wij al sinds de eerste lockdown in de gaten hoe de vraagprijzen op de woningmarkt wekelijks veranderen, en maken deze ontwikkelingen openbaar in onze Dashboard Woningmarkt. Door deze informatiebronnen aan elkaar te koppelen, wordt dus duidelijk hoe de vraagprijs op de woningmarkt zich ontwikkelt in verschillende mobiliteitsmilieus.

 

 

 

 

Invloed van coronacrisis?

Sinds mei dit jaar constateren we dat de gemiddelde vraagprijs per vierkante meter in de MRDH licht aan het dalen is. Deze daling gaat harder in de multimodale stadscentra en de schil daaromheen, terwijl de daling in de beloopbare voorzieningencentra buiten de stad alweer lijkt gekeerd. Of dit daadwerkelijk coronagerelateerde effecten op de woningmarkt zijn moet nader worden onderzocht. Wel zien we dat in verschillende kwalitatieve onderzoeken dat Nederlanders anders zijn gaan nadenken over woonwensen (zie bijvoorbeeld deze blog over een onderzoek dat we deze zomer met Kantar uitvoerden, waaruit bleek dat vooral jongeren meer geneigd zijn om landelijker te wonen door het coronavirus).

 

Interessante ontwikkelingen, die wij op de voet blijven volgen. Als alleenstaanden en gezinnen hun woonwensen daadwerkelijk om gaan zetten in gedrag zal dit een grote invloed hebben op de toekomstige woningmarkt. Abonneer je op onze Spotlight om op de hoogte te blijven van onze inzichten.

 

Delen
Back to top
Springco’s Spotlight